Cercar en aquest blog

dijous, 8 de setembre del 2011

Meritxell


És força dubtós l’origen del nom Meritxell, n’hi ha qui diuen que pot procedir de meritus,a,um. Em sembla una mica complicat, sobretot perquè el fan derivar de merus,a,um, que significa pur, i se’m fa difícil de creure aquesta evolució. Altres proposen que vingui de mar i cel, fonèticament, fora més fàcil fer-ne la seva evolució. M’agrada més la versió que explica que prové de meridiem, el mig dia, perquè la es justifica millor amb la llegenda que seguidament us explico:
Un pastor que anava a missa a Canillo, es va sentir atret en veure que entre la neu hi floria mareselva o lligabosc; quan s’hi va acostar va descobrir una estàtua de la verge i se la va endur a l’església de Canillo. Al dia següent havia desaparegut i tornava a estar al lloc en què l’havia trobada el pastor i els fidels van decidir portar-la a l’església d’Encamp. Com sigui que al dia següent va tornar a aparèixer al mateix lloc que l’havia trobat el pastor, van decidir fer-li un santuari en aquell lloc.
Antigament amb el terme mereig, derivat del llatí meridiem, indicaven el moment en què el sol arriba al seu punt més alt i sembla ser que van atribuir als raigs del sol del migdia el prodigi de què cresqués la mareselva enmig la neu.
Es bastante dudoso el origen del nombre Meritxell, hay quien dice que puede venir de meritus,a,um. Personalmente me parece un poco complicado, sobre todo porque lo hacen derivar de merus,a,um que significa puro, y me cuesta entender esta evolución. También hay quin propone que venga de mar y cielo, en catalán mar i cel. En este caso la evolución fonética se me antoja más posible. De todas maneras, me gusta más la posibilidad de que derive de meridiem, mediodía, porque se justifica mejor con la leyenda que lo acompaña. Os la explico:
Un pastor que se dirigía a misa en Canillo, se sintió atraído al ver madreselva que crecía en medio de la nieve; cuando se acercó descubrió la estatua de una virgen y decidió llevársela a la iglesia de Canillo. Al día siguiente la estatua había desaparecido para volver al lugar en que el pastor la había encontrado y los fieles optaron por llevarla a la Iglesia de Encamp. Pero al día siguiente la estatua volvía a estar en el mismo lugar en que la encontró el pastor el primer día, por lo que decidieron erigir un santuario en aquel mismo lugar.
Antiguamente con la palabra mereig, derivado del latín meridiem, indicaban el momento en que el sol está en su punto más elevad       o y parece ser que atribuyeron a estos rayos solares del mediodía que se hubiera producido el prodigio de que pudiera crecer la madreselva en medio de la nieve.

1 comentari: