Cercar en aquest blog

dimecres, 22 de desembre del 2010

Masturbar


Sempre m’havia pensat que l’origen de masturbar era manus turbare que hauria traduït per “sacsar les mans”, literalment, però com passa de tant en tant, em trobo amb què els estudiosos del tema diuen que, en tot cas, vindria de manu turbare que es traduiria per “sacsar amb la mà”. Costa però justificar la essa que hi ha entre ma i turbare, per la qual cosa proposen el seu origen en manu stuprari que podria significar “corrompre, viciar amb la mà”. (Recordo un capellà que havia fet la seva tesi doctoral sobre el vici solitari, segur que n’era un expert!) Aquesta etimologia la justifiquen argumentant que el va utilitzar per primer cop en William Acton al seu llibre: “Funcions i desordres del sistema reproductiu” i que l’autor del llibre la considera un vici que provoca alteracions al sistema nerviós.
Hi ha també qui proposa que pugui procedir del grec, de mastropeia, l’estimulació sexual realitzada amb les mans com a joc previ a l’acte, i fins i tot apunten a la possibilitat que s’hagués produït després una mena de contaminació o creuament amb l’expressió manu turbare que evolucionés al masturbari final.
Siempre había pensado que el origen de masturbar era manus turbare, expresión que habría traducido literalmente como “agitar las manos”, pero ya me ha pasado alguna otra vez que cuando busco un poco me encuentro con que otros más sabios dicen que debería proceder, en todo caso, de manu turbare cuya traducción sería agitar con la mano. Cuesta en este caso justificar la ese que hay entre manu y turbare por lo que hay quien propone otra etimología, manu stuprare que traduciríamos por corromper, “viciar con la mano”. (No puedo evitar el recuerdo de aquél cura que había realizado su tesis doctoral sobre el vicio solitario del que era, sin lugar a dudas, un experto). Esta etimología la justifican argumentando que la utilizó por primera vez William Acton en su libro:”Funciones y desordenes del sistema reproductivo” y que él la considera un vicio que provoca disfunciones al sistema nervioso.
Hay también quien propone que pueda derivar del término griego mastropeia, la estimulación realizada con las manos como juego amoroso previo al acto; incluso apuntan la posibilidad de que se haya podido producir una especie de contaminación o cruce con la expresión manu turbare que haya evolucionado al masturbari final.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada