Cercar en aquest blog

dijous, 9 de desembre del 2010

Ulisses / Ulises


Ulisses o Odisseu és el nom de l’heroi de l’Odissea; els déus el van castigar amb un retorn de la guerra de Troia ple de complicacions i quan va tornar a Ìtaca es va trobar amb què una munió de pretendents pressionaven la seva esposa Penélope per a que es casés amb un d’ells. Ulisses decideix entrar d’incògnit a casa seva, però es troba amb què el seu gos el reconeix i li fa els compliments que no li havia fet ningú. No hi havia però, cap perill de què el delatés, està clar. No comptava però, que hi hauria una altra persona que també el reconeixeria, la seva dida; seguint el costum de rentar els peus als hostes, la dida va reconèixer una ferida que tenia a la cuixa. Ella tampoc no el va delatar i va poder perpetrar el seu pla.
 He trobat diferents explicacions per al significat d’Ulisses, la majoria diuen que significa aquell que odia o que està irritat contra algú; certament, en grec odússomai significa estar irritat contra algú. Fins i tot he trobat algú que deia que el significat dÚlisses és el que en néixer va consternar el seu avi. Està clar que el significat més recolzat li encaixa si tenim en compte el que va fer amb els pretendents de la seva esposa, perquè els va matar. En Robert Graves manté aquesta etimologia per a Odisseu, en canvi, quan busquem el nom d’Ulisses diu que significa ferit a la cuixa, la qual cosa també li escau si pensem en la manera com el reconeix la seva dida. Per cert, el recurs literari de cercar el reconeixement del protagonista té un nom, es diu anagnòrisi.
Ulises u Odiseo es el nombre del héroe de la Odisea, los dioses le castigaron con un regreso de la guerra de Troya lleno de complicaciones y cuando regresó a Ítaca se encontró con un buen número de pretendientes que presionaban a su esposa Penélope para que se casara con alguno de ellos. Ulises decide entrar de incógnito en su propia casa, pero se encuentra con que su perro le reconoce y le da muestras de afecto que no dispensaba a nadie. No había, sin embargo, peligro de que le delatara, está claro. No contó con que le pudiera reconocer nadie más, pero porque no había caído en la cuenta de que, siguiendo la tradición de lavar los pies a los recién llegados, su nodriza se iba a encargar de ello y reconoció a Ulises por una herida que tenía en el muslo. Ella tampoco le delataría y él podría ejecutar el plan que había tramado.
He encontrado diferentes explicaciones para el significado de Ulises, la mayoría coincide en que significa el que odia o que está irritado contra alguien; ciertamente, en griego odússomai significa estar irritado contra alguien. Incluso he encontrado alguien que dice que significa el que al nacer dejó consternado a su abuelo. Está claro que el significado que tiene mayor aceptación le viene muy bien al personaje si tenemos en cuenta lo que hizo con los pretendientes, porque los mató. Robert Graves mantiene esta etimología para Odiseo, en cambio, cuando buscamos el nombre de Ulises dice que significa herido en el muslo, significado que también le encaja si pensamos en cómo le reconoce su nodriza. Por cierto, el recurso literario de buscar un reconocimiento del protagonista tiene un nombre, se llama anagnórisis.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada